söndag 23 februari 2014

Tror du på spöken....?

Jag har med tiden förstått att det finns många historier om vem/vilka som spökar på Årsta slott.
Av olika anledningar var jag i helgen tvungen att sova kvar på slottet och även jag började fundera.
Vad är då ett "spöke" ? ...Enligt folktron är det den immateriella skuggbilden av en avliden person. Själen av en person som gått vidare. Och visst tror vi väl att alla människor har en själ? Allt det där om att vi förlorar 21 g när vi dör osv.
Ensam på slottet var det nu dags att lyssna in natten och försöka uppfatta om jag kunde se vad andra sett.

En av de vanligaste och mest uppenbara bevis på att andra än vi som arbetar på slottet vill göra sig hörda är, när det är fest.
Fredrika Bremer är född och uppvuxen på slottet. När föräldrarna sedan sålde slottet så hyrde Fredrika en våning på slottet som vuxen. Detta fungerar idag som ett muséum. Muséumet förvaltas av Fredrika Bremer-sällskapet. Dörrarna till våningen är alltid låsta så länge det inte är visning på muséet. Det är släckt, flera fönster har rullgardiner (för att skydda konst och textiler mot det blekande solljuset).
På slottet finns även en sk. "festvåning" som ofta hyrs ut till fester, bröllop etc. Festvåningen är på motsatt sida som muséet. Sena kvällar, när det är fest på slottet kan man se hur ljuset tänds i Fredrikas fd. arbetsrum. Ibland är även fönstret på glänt. Vissa har hört pianomusik från våningen (där det står en flygel) och trott att musiken kommit från festen. Det har senare framkommit att det inte spelats någon pianomusik på festen.
Ljuset har släckts strax efter det att de flesta gäster lämnat slottet. Ibland har vi som jobbar på slottet fått släcka, stänga fönster etc.

Min teori är att det är Fredrika som fortfarande finns kvar på sitt älskade slott. Jag tror att även hon vill festa när hon hör alla kalasa på andra sidan slottet. Hon väljer dock att hålla sig i sitt rum, spela musik och vad vet jag...kanske umgås med andra själar på slottet?  Det är sällan hon gör sig påmind fysiskt på själva festerna. Det är någon gång som en servitris blivit knackad på axeln trots att alla gäster suttit ner och ingen annan stått bakom. Om detta varit Fredrika eller någon av de andra själar som sägs finnas kvar på slottet, är oklart. Mig veterligen har ingen av de själar som finns på slottet varit elaka mot någon levande. Inga knuffar, ryckningar i håret eller liknande som man kan höra om ibland.
Jag tycker inte att det är konstigt att det är fler en jag som finns på slottet, även om jag inte kan se dem. Slottet har funnits här sedan 1600-talet. Jag tycker att det hör till och gör mitt bästa för att visa dessa själar respekt.

Vad såg jag då under natten...och vad hörde jag?.....
Det sparar jag för mig själv ett tag till.


 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar